Rengifo Rojas, AlexArévalo Tantahuatay, Maritza2021-07-302021-07-302021https://hdl.handle.net/20.500.14292/1953The current investigation was carried out in Peru. The hypothesis that the research has answered is fiscal decentralization and the quality of government management influence interregional disparity in Peru between 2000 and 2017. Data collected from the Central Reserve Bank of Peru, from the National Registry of Municipalities- INEI and the National Agricultural Survey-INEI have contributed in estimating the dynamic panel data model of Arellano-Bond, the results obtained were a 100% increase in the tax revenues of the regions or in the total expenditure on salaries to public officials or increasing the Gross Domestic Product by 1% contribute to increasing the regional disparity in the 24 regions by 13% or decreasing by 9% or 8.12%.La actual investigación fue realizada en el Perú. La hipótesis que ha contestado la investigación es la descentralización fiscal y la calidad de gestión de gobierno influyen en la disparidad interregional en el Perú entre los años 2000 y 2017. Los datos recogidos del Banco Central de Reserva del Perú, del Registro Nacional de Municipalidades-INEI y de la Encuesta Nacional Agropecuaria-INEI han contribuido en estimar el modelo de datos de panel dinámico de Arellano-Bond, los resultados que se obtuvieron fueron un incremento en 100% en los ingresos tributarios de las regiones o en el gasto total en remuneraciones a funcionarios públicos o aumentar en 1% el Producto Bruto Interno contribuyen a aumentar en 13% o disminuir en 9% o 8.12% la disparidad regional en las 24 regiones.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccessIndustria manufactureracapital humanorecaudación tributariadatos de panel dinámicoArellano-BongDescentralización fiscal, calidad de gestión de gobierno y disparidad interregional en el Perú, entre los años 2000 y 2017info:eu-repo/semantics/bachelorThesishttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.01